"Şi acum rămân acestea trei: credinţa, nădejdea şi dragostea. Iar mai mare dintre acestea este dragostea.” (I Corinteni 13, 1-13)

Interviu cu pictoriţa de icoane din Iaşi, Antonela Corban
Consemnat de Nicolae Negrilă

1. Ce v-a determinat să vă îndreptaţi către pictura religioasă?
A. C. : Pot să spun că nu eu am ales să pictez icoane, ci că ele m-au ales să le pictez.

2. Cine v-a format în această direcţie ( mentorii )?
A. C.: Urma să mă înscriu la doctorat în estetică și filosofia artei. Preocupată de problematica actului de creație artistică, am vrut să văd, să simt, să lucrez ca și cum aș fi eu artistul, nu doar teoreticianul. Așa că am mers un timp în atelierul unui pictor ieșean, Gheorghe Maftei, să iau lecții de desen. Pe pereții încăperii erau o mulțime de iconițe, care mai de care mai frumoase. În timp ce eu mă chinuiam să reprezint caisele din farfurie, el picta icoane și eu trăgeam cu ochiul. Din când în când îl întrebam: „Acolo, de ce ai făcut așa? De ce a ieșit în felul acesta?” Fiecare nouă icoană pe care o făcea mă fascina și trezea în mine dorința de a o avea și eu. Nu puteam să i le cer, așa că m-am dus acasă, am urmat toate etapele pe care le văzusem și l-am făcut pe Sf. Ștefan. Întâmpinam anumite greutăți în realizarea chipului, și de câteva ori chiar i-am dus lucrările la corectat. După patru-cinci ședințe de desenat floricele, fructe și melci am renunțat la lecțiile de desen. Dar am continuat să pictez icoane. Era prea mare bucuria că pot să le realizez fără să fi urmat cursuri în această direcție. Ulterior am mai învățat câte ceva și de la un fost student, Cezar, căruia i-am cerut să lucreze în fața mea o icoană. A realizat-o pas cu pas pe durata unei zile și eu am făcut, în paralel, una asemănătoare. În timp, mi-am format propriul meu stil, pe care mă străduiesc să-l îmbunătățesc în continuu.

3. Care sunt temele favorite abordate în lucrările dvs.?
A. C.: De-a lungul timpului, Maica Domnului în diferite ipostaze a rămas tema preferată. În special, icoana cunoscută sub numele de Maica Domnului din Vladimir mă fascinează. Pe de altă parte, îmi place să pictez îngeri, deși eu nu văd îngeri. Dar îi simt ca pe prieteni dragi, care mă ajută și cărora le-am dedicat două expoziții.

4. Cum se pregăteşte sufleteşte un pictor de icoane înainte de a trece la lucru?
A. C.: Eu nu mă pregatesc propriu-zis. Aștept ziua potrivită sau momentul potrivit al zilei. Dorința de a picta vine ca un impuls de nestăpânit și am o stare de bucurie nemaipomenită, de parcă aș fi îndrăgostită. Și atunci pictez în continuu, de dimineață până noaptea. Sunt perioade în care nu pot să lucrez. Iar dacă forțez, pentru că e vorba de o urgență, aproape de fiecare dată, nu iese și trebuie să corectez, să muncesc dublu. Oricum, intervalele cele mai bune pentru mine sunt în post.

5. Ce rol ocupă credinţa în viaţa dvs. personală şi în profesie?
A. C.: Credința stă la baza tuturor lucrurilor din viața mea.

6. Care sunt simbolurile creştine cel mai des utilizate de dvs. în icoane?
A. C.: În funcție de tematica abordată, introduc și simbolurile specifice. Sunt elemente simbolice care nu au voie să lipsească, cum ar fi numele inscripționate, crucea de pe aura Mântuitorului, steluțele de pe veșmântul Fecioarei. De exemplu, am lucrat la tema vinului și a viei în iconografia românească, și acolo am urmărit toate valențele simbolice ale viței și strugurelui, ale vinului asociat cu sângele lui Iisus, ale potirului.

7. Ce tehnici abordaţi în realizarea lucrărilor?
A. C.: Pe lemn lucrez cu tempera, iar pentru sticlă folosesc culorile în ulei. Dar în copilărie am învățat și metaloplastia, și ulterior chiar am făcut două icoane, una cu Maica Preaiubită și una cu Sf. Gheorghe.

8. Există un public ţintă în acest domeniu al picturii? Cum l-aţi descrie, în câteva cuvinte?
A. C. Nu știu dacă există un public țintă. De exemplu, publicul meu este format din oameni dragi mie. Întrucât pentru mine o nouă expoziție nu e doar prilej de delectare estetică. De obicei, la expoziții obișnuiesc să țin și o scurtă prezentare despre tematica pe care am abordat-o. În eventualitatea că dacă cei prezenți nu știu ce reprezintă lucrările mele, să le ofer un minim de informații. Altfel spus, suportul pictat se constituie în prilej de discurs.

9. Ce reprezintă pentru dvs. succesul în artă?
A. C.: Nu m-a interesat până acum să am succes în artă. Am lucrat și am expus pentru a aduna în jurul meu oameni la care țin și pentru a le aduce bucurie prin ceea ce eu am făcut.

10. Ce aţi alege dintre succesul la public şi succesul la critică?
A. C.: Îmi doresc ca icoanele mele să placă, să emoționeze. Nu mă interesează succesul la critică. De prea mult timp, se ține cont (uneori exagerat) de opinia criticului de artă, ca și cum lucrările nu și-ar mai avea valoarea lor dacă acesta nu dă un verdict favorabil. Eu nu sunt un artist și nu mă încearcă emoția aceasta. Atunci când eu însămi am fost pusă în situația de a prezenta o expoziție, am făcut-o de pe poziția interpretului și nu a criticului.

11. Ce emoţii se trezesc în sufletul dvs. când pictaţi?
A. C.: Atunci când pictez am niște trăiri foarte speciale. Și acest lucru s-a întâmplat încă de la începuturi, din 1999. În clipa în care încep să lucrez la chipul Persoanei divine, inima începe să-mi ticăie într-un mod foarte special, îmi pulsează și am o stare de parcă aș fi îndrăgostită.
12. Care icoană vă este cea mai apropiată de suflet?
A. C.: Sunt două reprezentări ale părintelui Arsenie Boca, una cu Maica Domnului și una cu Iisus, pe care le iubesc și le simt de parcă ar fi ale mele.

13. Ce vă doriţi pentru anul 2013?
A. C.: Îmi doresc să găsesc calea prin care să pot ajuta cât mai mulți oameni.

Lasă un răspuns

