"Şi acum rămân acestea trei: credinţa, nădejdea şi dragostea. Iar mai mare dintre acestea este dragostea.” (I Corinteni 13, 1-13)

Interviu cu pictorul de artă naivă Ioan Măric ( zis Bădiţa ) din Bacău
consemnat de ec. Nicolae Negrilă din Alba Iulia în 5 decembrie 2012

Ce v-a determinat să vă îndreptaţi către pictura naivă?
I.M. : Am fost înzestrat cu harul de a picta în acest stil.
Cine v-a format în această direcţie (mentorii)?
I.M. : În primul rând am fost autodidact, am pictat de mic copil în joacă, iar mai târziu, după stagiul militar, am urmat cursurile Şcolii populare de artă: 3ani pictură şi 3 ani grafică cu prof. pictor Boca Ilie, şi după ce am terminat Şcoala tehnică de maiştri am urmat Liceul de muzică şi arte plastice cu regretatul prof. pictor Velea Gheorghe.
Care sunt temele favorite abordate în lucrările dvs.?
I.M. : Sursa mea de inspiraţie este satul nostru românesc, care este ca o ladă de zestre cu obiceiuri, datini, tradiţii, zicători, proverbe, legendele neamului nostru românesc. Îmi aduc aminte cu drag de şezătorile şi clăcile la care mergeam cu mama, unde auzeam tot felul de snoave, povestiri pe care acuma le aştern pe pânzele mele.
Cum se pregăteşte sufleteşte un pictor de artă naivă înainte de a trece la lucru?
I.M. : Nu mă pregătesc anume pentru lucru, pictez în funcţie de starea mea de spirit, nu la comandă, adică mecanic, şi ce simt pe moment pun pe pânză.
Ce rol ocupă credinţa în viaţa dvs. personală şi în profesie?
I.M. : Credinţa ocupă primul loc în viaţa mea personală şi artistică.
Care sunt motivele şi temele cel mai des utilizate de dvs. în lucrări?
I.M. : Pictez viaţa satului, în care pun mult umor, aştern pe pânză obiceiurile din satul meu natal, în care predomină OMUL cu bune şi rele, cu bucurie şi tristeţe: ,,Cum îi sacul şi peticul”, „Cum îi tusea şi junghiul”, „Aşchia nu sare departe de trunchi”, ”Rage ca ghiţălul la poarta nouă”, „Se duce vacă şi se întoarce bou”, foarte multe expresii şi vorbe din popor, târguri, talciocuri, iarmaroace, şi sunt foarte mulţi care încurcă lumea, taie frunze la câini, trag mâţa de coadă, căscălăii, gură-cască, prostălăii, căpoşii etc……..
Ce tehnici abordaţi în realizarea lucrărilor?
I.M. : Ulei pe pânză, lemn, sticlă, ceramică, ce am la îndemână: felinare, lămpi, străchini, farfurii, pălării etc…. ce inspiraţie şi obiecte am la îndemână, la mine predomină compoziţiile, că este mai greu decât un peisaj.
Există un public ţintă în acest domeniu al picturii? Cum l-aţi descrie, în câteva cuvinte?
I.M. : Da, eu am segmentul meu de admiratori. Pictura mea trebuie înţeleasă, explicată, ca să înţeleagă omul dacă se regăseşte; comicul, povestitorul, eu sunt, un Creangă al picturii naive. În străinătate sunt considerat Chagall, Picaso, dar eu sunt Ioan de la Luncani sau Măric de la Bacău.
Cum au primit, în general, străinii, lucrările dvs? De ce credeţi că au priză la străini lucrările de artă naivă?
I.M. : Lucrările mele sunt apreciate de străini şi români pentru că sunt unicate, originale. Compoziţiile, gama şi stilul de lucru, pensulaţia… se vede că sunt autodidact, nu mă pot copia nici pe mine.
Ce reprezintă pentru dvs. succesul în artă?
I.M. : Recunoaşterea muncii de o viaţă… şi am bucurie sufletească, pentru că datorită picturii, artei, colind lumea cu soţia Niculina, care a fost şi este alături de mine şi la bine şi la rău, îmi este un bun critic de artă, al treilea ochi, mă sprijină, ne sprijinim unul pe altul.
Succesele mă obligă să muncesc mai mult, să nu mă culc pe o ureche sau să mă las pe tânjală.
Ce aţi alege dintre succesul la public şi succesul la critică?
I.M. : Le îmbrăţişez pe amândouă (nu aş avea succese la public fără critică, un picior în fund , un pas înainte).
Ce emoţii se trezesc în sufletul dvs. când pictaţi?
I.M. : Personajul din compoziţie sunt eu, ca să pot lucra mai uşor trăiesc momentul, vorbind cu personajele respective (oameni, animale, păsări etc.); aproape de terminarea lucrării vine criticul de artă, NICULINA, dacă este bine, e bine, iar dacă nu, nu-i şi… la muncă înapoi, Ioane!
Care lucrare vă este cea mai apropiată de suflet?
I.M. : Toate lucrările fac parte din viaţa mea şi nu sunt puţine.
Ce vă doriţi pentru anul 2013?
I.M. : Pentru anul 2013 şi următorii ani ne dorim să fim sănătoşi, putere de muncă, inspiraţie, creaţie, pasiune, dăruire şi succese, după muncă şi răsplată .

Vă mulţumesc şi vă doresc multe împliniri sufleteşti, spor în toate şi sănătate, să ne bucuraţi inimile în continuare cu picturile dvs. !

curicuvitel

curicuvitel001

Comments on: "Interviu cu pictorul de artă naivă Ioan Măric ( zis Bădiţa ) din Bacău" (1)

  1. […] energo terapeut dar şi un colaborator al site-ului Picături de lumină, unde a publicat şi un interviu cu Bădiţa Ioan Măric. Articolul a apărut de asemenea în nr. 17 al Revistei “Ethos […]

Lasă un răspuns

